недеља, 26. фебруар 2017.

Porsche 911 1964,1:18 AUTOart

Nijedan sportski Auto nije tako prepoznatljiv kao Porsche 911. Ne znam da li postoji covek na planeti koji i ne mora da se razume u automobile a kada mu se pokaze slika bilo Koje 911ce da ne zna o kom se automobilu radi.
Sredinom 1950ih goduna proslog veka Ferry Porsche je razmisljao o nasledniku veoma uspesnog modela 356. Odmah je moralo biti jasno da naslednik ne sme da ima veze sa VW vozilima kao sto je bio slucaj sa modelom 356. Prvi model prototipa nastao je 1956 pod oznakom Typ 644 pod komandom dizajnera Erwin Komenda ( on je osmislio i 356 Nr.1 ). Prvobitne skice podsecale su na osnovne linije modela 356 sa vecim medjuosovinskim  rastojanjem da bi se dobilo vise prostora u enterijeru.Takodje u isto vreme drugi dizajner Albrecht Görtz je radio na drugom prototipu pod sifrom Typ 695. Ferry Porsche je svoju ocenu za Typ 695 dao da je model lep ali to nije Porsche. Najstariji sin Ferry-ja Ferdinand Alexander se pridruzio ocu i kompaniji 1957 i odmah se ukljucio i on u razvoj naslednika modela 356. Nastavili su da razvijaju Typ 644 uporedo radeci i na Typ 695 T7 na kom se vec polako vide neke osnovne linije koje ce se kasnije Naci na cuvenoj 911ci i ostati do dana danasnjeg.  Pre svega prednji kraj sa karakteristicnim prednjim blatobranima i izmedju njih usecenom haubom. Typ 754 T7 je 1960 izradjen kao model u 1:1 na kom se vec polako prepoznaje 911ca. Iste te godine zavrsen je i prototip kada su i pocele prve voznje. Sef razvoja Hellmuth Bott nije bio bas prezadovoljan ucinjenim. Alexander Porsche nastavlja sa razvojem i izradjuje maketu 1:7,5 pod sifrom T8 na kojoj se sada vec jasno vidi svaki detalj i linija buduceg modela. U isto to vreme Erwin Komenda radi na svom modelu 754 T9. Krajnji rezultat je bio Porsche 901 T8 koji je prikazan rane 1963 godine. Model je jos uvek imao neke delove od modela 356 kao sto su volan, Instrument tabla...Iste te godine javlja se ideja napraviti siguran Cabrio model iz kog je 1965 nastala sad vec cuvena targa ( ime dobila po cuvenoj trci Targa Florio ). Motor koji se planirao ugraditi u 911cu je typ 821, radne zapremine 2 litre i snage od 130Ks. U aprilu 1963 kompaniji se pridruzuje Ferry-jev necak, sada vec cuveni Ferdinand Piech i ukljucuje se u razvoj motora. U leto 1963 prototip 901 je gotov i spreman za put i prve voznje. Svi clanovi razvojnog tima su i vise nego zadovoljni ucinjenim. To je ta 911ca koju ce kasnije svet dobro upoznati i evo i posle skoro 55 godina legenda i dalje zivi. Prvi prototip je interno nazvan Petrel i posle mnogo voznji u toku 1965 godine je unisten. Drugi prototip je nazvan Bat i njegova sudbina nije poznata. Treci prototip nisam nasao kako su nazvali a cetvrti je nazvan Brimstone Batterfly. Svi prototipovi su imali oznake 901-01,901-02,901-03 i 904-04. Na predserijskom modelu vec je ugradjen cuveni kokpit sa 5 odvojenih okruglih satova, drveni volan i sitno karirane crrno bele presvlake na sedecem delu sedista.
Veliki dan, 12.9.1963, sajam automobila u Frankfurtu, model 901 je prezentovan kao naslednik modela 356 sa cenom od 22400DM. Naslednik modela 356 koji je izradjen u 77766 primeraka je tu, samo naisao je jedan mali Problem oko imena modela. Peugeot se javio da je zastitio oznaku 0 u sredini i da Porsche nece moci na francuskom trzistu prodavati Porsche pod imenom 901. Umesto toga i da za to trziste dodeli drugo ime oni menjaju kompletnu oznaku i do tada znani model 901 10.11.1964. postaje 911 sto se i do danas zadrzalo. Model se sa raznim verzijama, serijama, izmenama, evolucijama zadrzao do danas iako mu je planirana zamena u vidu modela 928. Umesto toga 911ca je i njega docekala i ispratila u penziju...Jasno je da model 911 nema zamenu, to je model koji je osnova fabrike Porsche i svi ostali modeli se njemu prilagodjavaju pa je tako pokusano da Panamera prve serije bude u neku ruku razvucena 911ca sa karakteristicnim prednjim i zadnjim bokovima kao i padajucom linijom krova.  Pricu o 911ci bi ovde priveo kraju i nastavio ono zbog cega sam i imao nameru pisati a to je umanjeni model.
AUTOart, dobro poznata marka modela svima koji sakupljaju modele u razmeri i reper dobrog modela i gde se postavlja granica bolji od Aa ili losiji od Aa modela. Nesto slicno kao sto postoji Golf klasa tj modeli nize srednje klase ali jednostavno svi se porede bolji ili losiji od Golfa pa je i sama klasa dobila nezvanicnu oznaku Golf klasa. Aa je odradio serijsku produkcijsku verziju iz 1964 godine, dakle sa vec izmenjenim imenom. Slican model radi CMC ali oni su odradili predserijsku verziju sa sajma iz Frankfurta 1963.godine tj dok se model jos vodio kao 901. Spark je radio prototip verziju 901 sa zadnjim duplim izduvima kao na Bubi, volanom i tablom iz modela 356.
Da se vratim na Aa. Model je ponudjen u 4 boje iako su prve dve dobro poznate, druge dve malo manje. I ako se ode na Aa Showroom bice prikazane samo dve boje : svetlo plava i bordo. Treca boja je muzejski model tj Museum edicija u sivoj boji koja ima i maglenke a cetvrta boja je tamno zelena i izdata je kao dilerski model. Iz tog razloga nisu unesene u Aa Showroom jer nisu deo hobi serije.
Model je sam prelaz iz najboljih godina Aa ka stednji. Mnogi kupci su se zalili da su Aa modeli preteski i da su im iz tog razloga paketi skupi i teski a postarine visoke. Aa je tad odlucio da metalne patose baci u istoriju i krene vecom primenom plastike. Spolja se to ne vidi toliko ali prvi detalj koji upada u oci da je stednja krenula su losi brisaci. Obzirom da Aa radi savrseno hrom i da ga na ovom modelu ima dosta zaista nije jasno zasto su uradili srebrne jeftine brisace umesto hromiranih
Linija modela je korektna tj relativno tacna. Neki navode da je model previse spicast posebno nazad i nizak ali ja bih to pripisao pogresnim gumama koje su preniskog profila. Sama felna je lepo izradjena, celicna felna deluje metalno, hromirana ratkapna je savrsena sa jasnim znakom u sredini. Svetlosne grupe su dobre jedino je far mozda previse zamucen. Ovaj model nema maglenke kao navedeni sivi muzejski. Farbanje je odlicno, bar na svim primercima koji su meni prosli kroz ruke tako da verujem da nije lutrija hoce li dopasti losiji ili bolji primerak.




Ja sam odabrao plavu iako su mi zelena a pogotovo siva tiha patnja i nadam se jednog dana da cu ih dodati.
Soferka i zadnje staklo su majstorski uradili, gumeni keder sa hrom lajsnom, okviri bocnih przora sa hromom i to kvalitetnim pa je pravo uzivanjeglancati model pogotovo taj hrom.
Znak nije samo dekal ili tampon stampa vec je to zaseban deo, pohvalno i odlicno.

Brave na vratima su naravno zasebni delovi, takodje kvalitetan hrom, deluju vrlo realno.



Zadnje oznake su odlicno izvedene,tampon stampa vrhunskog kvaliteta, apsolutno nikakva zamerka. Kao sto se da primetiti spolja model sem pomenutih brisaca deluje odlicno, upravo zato oni i upadaju u oko. Neko bi rekao da cepidlacim ali ako je ceo model odlican onda takva sitnica jos vise smeta. Na zalost to je period kada je Aa Radio uzasne brisace ( Espada, Montreal...).
Pod poklopcem gepeka nista posebno, tepih i jedna posudica za dolivanje kocionog ulja. Nisu isli u detalje vadjenja tepiha da se vide neki detalji poput rezervnog tocka....OK, nije toliko ni bitno ali CMC je to vrhunski odradio. Da ne poredim Aa sa CMC-om ali eto i PMA je na G seriji modela odradio vadjenje tepiha i pogled na lepe detalje pod njim.
Kako god, poklopac motora je uradjen super sa duplom supljom metalnom resetkom. Spoljna je horizontalna a ispod nje je mrezasta
Motor je korektno uradjen i poglednom kroz poklopac motora i pogledom od dole. Ima kablova, razvodna kapa, ventilator, kais, na veznom limu par dekala koji se s dobrom lupom mogu i iscitati....
Sve u svemu model nastavlja da pleni i odusevljava, prednje i zadnje otvaranje je izvedeno dobro, poklopci stoje samostalno otvoreni, jedino su otvaranja na principu dog lega, u tovreme nisu jos krenuli na sarke.
Vreme je i za "ulazak" u kabinu. Vrata na nekim modelima hoce da imaju vertikalni luft i hod gore dole sto se kod Aa cesto desava a posledica je lose punktovane sarke za karoseriju ili labave plocice u vratima koja se kaci na pomenutu sarku. I moj je imao Problem klackavih vrata ali sam problem resio. Kabina je autenticna iz tog perioda 1964 godine jedino sto je Aa zaboravio staviti hromirane obruce oko satova. Opet sitnica ali to podize ceo enterijer jer bi razbilo crnilo Instrument table. Kada sam vec kod satova opet mali propust Aa. Stampane oznake su bele a trebale bi biti zelenkaste, sitnica i vidljivo pod lampom ali eto cepidlacim...I jos uvek sam kod satova i moram da pohvalim Aa za satove jer malo njih to radi kao oni ( tj radili su, vise koliko vidim ne rade ). Naime, vecina njih koristi obicne dekale za satove i eventualno kao Kyosho sto negde radi preko njih stavi providnu plastiku da bi satovi dobili dubinu. Aa je koristio majstorsko resenje, satovi su od provdne plastike umetnti u intrument tablu sa tampon stampom oznaka pa su time odmah dobili na dubini i realnosti. Svaki tren gledajuci u njih ocekujem da se popale lampice a kazaljke zaigraju...Kada samo pogledam i setim se kako su nekada radili a kako i sta danas rade...



Volan i deo table su uradjeni u drvenom izgledu bas kao i na originalu, rucica menjaca deluje malo kamionski da ne Kazem kao iz FAP-a, mogli su se potruditi. Kabina je naravno tapacirana, to se i ocekivalo.
Sedista kao sto sam rekao imaju klasican dizajn kariran deo je uradjen waterslide dekalima. Sreca, vrlo kvalitetno i precizno.
Vrata su jednostavna, ali to je to, 1964, nema mesta filozifiji i nekom kicu, sve je tu da sluzi svrsi. Mozda jeste najdosadniji deo modela ali tako je.

Patos modela je korektno odradjen, Motor,menjac i poluosovine su lepo naglaseni, delovi prednjeg i zadnjeg vesanja slabije ali daleko od loseg. Na patosu koji je naravno po novom izradjen od plastike nalaze se klasicne oznake, proizvodjac, model i naravno zemlja porekla, rupe srafova su po uglovima i ne kvare izgled patosa ( neki proizvodjaci odrade tako da su posred patosa i kroz izduv sto me posebno iritira.
Sve u svemu kada se sve sumira dobije se jedan odlican model. Mane sam mu naveo pa ako bi mu morao davati neku realnu ocenu samo kroz to kakav je model bila bi to 9/10 kada se uzme u obzir sve dobijeno i cena koliko je kostao. Naravno u medjuvremenu mu se cena nazidala ali obzirom kakvo se smece danas prodaje po visljim cenama i tih 150-160 koliko sad kosta vredi vise nego neko Aa kompozitno smece za +200€
Model koji nije samo za ljubitelje Porschea , vrlo bitan model i sa istorisjke strane automobilizma jer je to pocetak jedne velike legende, moze neko i da ga ne voli ali neke stvari ne mogu da mu se ospore. Zato je model namenjen za sire krugove kolekcionara i svakako preporucujem ga svima ko skuplja deo auto istorije a ljubiteljima Porschea nema sta da preporucim, oni ga sigurno svi vec imaju.



Нема коментара:

Постави коментар